Design før og nu

Dansk design har i løbet af de sidste par århundreder gennemgået en bemærkelsesværdig udvikling – fra håndværksprægede antikviteter til moderne former og funktionelle linjer. Udvalget hos Harsted Antik dækker begge ender af spektret. På denne side finder du både ældre finurligheder og nyere designklassikere. Bruger du sidens filter kan du indsnævre din søgning efter blandt andet designer, producent, pris, farve og serie. Søger du at blive klogere på sammenhæng og kontraster moderne og ældre design imellem, kan du læse med nederst på siden, hvor vi gennemgår danske designudtryk fra både ”før og nu”.

524 produkter

Gennem tiden har skiftende strømninger sat deres præg på den danske tradition for formgivning. Dansk design er internationalt anerkendt for en gennemgående evne til at forene æstetik med funktion.
Udviklingen af Danmarks tradition for belysning, sølvtøj, glas, keramik og porcelæn foregår gradvist, og sortimentet hos Harsted Antik vidner netop om, hvor meget der designmæssigt er sket i vores land på kun et par hundrede år. I det følgende ser vi nærmere på både moderne og ældre design. Vi giver dig desuden et par gode grunde til at kombinere nutidige med klassiske, æstetiske udtryk, når du indretter hjemmet.

Moderne design

Nutidens danske designtradition er i høj grad båret af funktionalitet, enkelhed og ærlighed i materialevalget. Denne tradition tilføjer feltet et fokus på individualitet, innovation og bæredygtighed og bygger ellers videre på en del af de idealer, der blev etableret i forbindelse med modernismens gennembrud i midten af det 20. århundrede.
Producenter som Georg Jensen, DANSK og Stelton er i denne sammenhæng fortsat blandt de mest fremtrædende profiler. Alle tre har længe haft et nogenlunde bredt produktionsfokus, men hvor Georg Jensen ved grundlæggelsen i 1904 tog sit udgangspunkt i sølvhåndværk, stod køkkenservice fra 1950’ernes begyndelse i centrum for produktionen hos DANSK. Steltons funktionelle boligdesign blev tidligt efter etableringen i 1960 kendt for funktionelt boligdesign og adskillige samarbejder med anerkendte danske designere som Erik Magnussen og Arne Jacobsen.
Fælles for både de tre nævnte virksomheder og for mange andre danske producenter og designere er trangen til udvikling og en vedvarende søgen efter æstetisk uforglemmelighed og høj håndværksmæssig kvalitet.

Stilretninger og materiale

Den danske designtradition har siden efterkrigstiden trukket på et væld af forskellige stilretninger, herunder skandinavisk minimalisme, high-tech design og bæredygtigt design. Særligt modernisme, organisk design og retro eller pop design er ofte solidt repræsenteret hos Harsted Antik, og når du orienterer dig på vores hjemmeside eller lægger vejen forbi forretningen, vil den moderne designtraditions mest brugte materialer også træde tydeligt frem. Materialerne i moderne dansk design kendetegnes ofte ved en æstetisk balance mellem det naturlige og det industrielle. Plast, aluminium, glas og rustfrit stål udgør en del af traditionens funktionelle side, mens sten, keramik og træ indgår som varme kontraster. I spændingsfeltet mellem det bløde og det hårde finder det moderne design ofte sin karakteristiske styrke. Design i stål, emalje eller aluminium repræsenteres hos Harsted Antik særligt af værker fra for eksempel Stelton, mens nyere glaskunst samt keramiske objekter fra blandt andet Holmegaard og Kähler ligeledes udgør en væsentlig del af vores sortiment.
Selvom meget moderne dansk design er resultatet af innovation og nybrud, står det samtidig på skuldrene af en lang tradition, som startede for flere menneskealdre siden.

Ældre design

Betegnelsen ”ældre dansk design” bruges typisk om de designobjekter, der blev produceret før modernismens gennembrud i midten af 1900-tallet. Kendetegnende for ældre dansk design er altså, at det stammer fra tiden før industrialisering og masseproduktion for alvor ændrede designfeltet.
Danskere har fremstillet æstetisk tiltalende brugsobjekter i flere tusinde år. Håndværk, kunsthåndværk og arkitektur har længe indgået som en del af kulturarven, men først i 1800-tallet opstod designbevidstheden som en separat disciplin. Opfattelsen af designeren eller kunstneren som et genialt, individuelt skabende subjekt er et langt nyere fænomen, end vi går og tror.
Royal Copenhagen – tidligere kaldet Den Kongelige Porcelainsfabrik – blev etableret i 1775 og er dermed én af Danmarks ældste designvirksomheder. I løbet af det følgende århundrede bidrog Holmegaard Glasværk, Kähler, Bing & Grøndahl, sølvsmeden Anton Michelsen og Aluminia til traditionens opblomstring, og da Georg Jensen grundlagde sin virksomhed i starten af det 20. århundrede, havde Danmark allerede en stærk tradition for både håndværk og kunsthåndværk. Kendere af dansk design vil nemt kunne skelne genstande fra de forskellige virksomheder fra hinanden. Men visse træk binder også ældre dansk design sammen som helhed.

Håndværk og formgivning

Detaljerigdommen er den mest fremtrædende fællesnævner for dansk design fra omkring år 1800 til første halvdel af 1900-tallet. Omhyggeligt reliefarbejde, håndglaserede overflader, formstøbte dekorationer og børstet sølv går igen i mange af denne tids designgenstande. Flere af dem var endda unika eller fremstillet i meget begrænsede oplag, og dette gjaldt især fra 1910 til 1940 – guldalderen for dansk keramik
Mange spisestel, glas, vaser, figurer blev før som efter modernismens gennembrud fremstillet i samarbejde mellem virksomhederne og individuelle kunstnere. Således designede Thorvald Bindesbøll organiske og stærkt dekorative værker for både Royal Copenhagen, Aluminia og Georg Jensen omkring år 1900; mens Knud Kyhns samarbejde med Royal Copenhagen senere blev betragtet som en solid ophøjelse af stentøjet inden for dansk kunsthåndværk. De ældre designværkers både kunstneriske og håndværksmæssige tyngde har ikke mistet deres relevans – tværtimod kan de bidrage til etableringen af både karakter og kontrast i indretningen af den moderne bolig.

Nyt og gammelt i hjemmet

Indretning handler ikke om at vælge side mellem det nye og det gamle. Målet er et personligt og afbalanceret udtryk, som ofte kan findes netop i kombinationen af de to kategorier. Hvor moderne design er præget af enkle former og rene linjer, rummer ældre objekter detaljer og håndværksmæssige spor, som kan føje både sjæl og resonans til hjemmet. Der er ingen faste regler for, hvordan vi kan blande gammelt og nyt. Men hvis du gør dig de rette overvejelser, vil du få nemmere ved at få æstetikken til at fungere.

Kombinationen af antikviteter med moderne design

Når du kombinerer dansk design på tværs af forskellige tider, kan resultatet både være afdæmpet, harmonisk og iøjnefaldende. Balance er et nøgleord, og materialer, proportioner og farver spiller alle en vigtig rolle. Disse generelle råd kan gøre selve indretningsprocessen en smule nemmere:  

• Vælg ét gennemgående materiale, f.eks. træ eller glas, som det samlende element

• Lad én stil være den dominerende og brug de andre som kontraster

• Gentag farver eller former på tværs af forskellige æraer for at skabe en helhed

• Brug enkelte, historiske objekter som blikfang i rum, som ellers er moderne 

• Kombinér ældre og moderne objekter i samme funktion, f.eks. lamper eller service

Har du brug for hjælp til at navigere Harsted Antiks sortiment af både antikviteter og moderne design? Så kontakt os på mail, på telefon eller i forretningen i Store Kongensgade.

Gå på opdagelse i vores øvrige kategorier her: